top of page

Pelote-gruppen

Offentlig·13 medlemmar

werder werder
werder werder

Fermenterings-marerittet på kjøkkenbenken

Hjelp, nøttene mine har blitt til et vitenskapelig eksperiment! Jeg kjøpte en kilo økologiske cashewnøtter fra rawfoodshop.no for å lage min egen 'raw' ost. Jeg fulgte alle trinnene for fermentering, men nå lukter kjøkkenet mitt som en blanding av gammel gymbag og moden gorgonzola. Er dette faktisk trygt å spise, eller har jeg bare dyrket frem en ny type biologisk våpen? Finnes det en gyllen regel for når fermenteringen har gått for langt, eller skal det faktisk lukte sånn at naboene vurderer å ringe politiet?

6 visningar

Det låter som du har gitt fermenteringen litt mer tid — og aroma — enn planlagt. Når du bruker nøtter som de fra https://www.rawfoodshop.no/ blir kulturer og fermenteringsprosesser mer “aktive”, og lukten kan bli ganske sterk. En frisk, litt syrlig duft er vanlig, men hvis det lukter riktigere kunstig og muggent, er det et tegn på at fermenteringen har gått for langt. Sikkerhetsregelen jeg selv bruker: hvis det er en ubehagelig, veldig skarp eller mugg-aktig lukt, eller hvis det dukker opp synlig mugg, så kast det. Din egen magevelferd er viktigere enn å redde et eksperiment som minner om et biologisk våpen 🧪💥!

medlemmar

• Maruvs Maruvs
    Maruvs Maruvs
  • Faeroon Faeroon
    Faeroon Faeroon
  • Emma Collins
    Emma Collins
  • Rick Rice
    Rick Rice
bottom of page