top of page

Pelote-gruppen

Offentlig·28 medlemmar

Vilken natursten passar bäst för uteplats, trädgård och uppfart?

Jag planerar att fixa uteplatsen och kanske även gången i trädgården, men fastnade direkt på valet av material. Natursten känns som ett självklart val, men det finns ju granit, skiffer, kalksten… och jag har ingen aning om vad som egentligen passar var.

Hittade den här sidan när jag försökte reda ut skillnaderna: natursten till uteplatsen

Det jag tog med mig är att man verkligen måste välja sten beroende på användning. Till exempel verkar granit vara bäst för uppfarter eftersom den tål tung belastning, medan skiffer passar bättre för uteplatser tack vare halksäker yta .

Nu funderar jag på att köra olika material på olika delar, men är lite rädd att det ska se rörigt ut. Hur gjorde ni?

11 visningar

Vi hade exakt samma dilemma. Först ville vi ha samma sten överallt för att få en enhetlig look, men i praktiken funkar det inte alltid.

Vi valde granit på uppfarten (för att det faktiskt måste tåla bilar), och skiffer på uteplatsen. Det blev faktiskt snyggt tillsammans eftersom färgerna ändå går att matcha.

Och ärligt talat – funktion är viktigare här. Det är bättre att det håller länge än att allt ser “perfekt matchat” ut första veckan.

medlemmar

bottom of page